UPB a picat examenul la „Legislație și Drepturi Studențești”

December 13, 2013 in București , Concurs by Daniel-Cătălin Poțincu

cerere_balanta_UPB_romaniacurata_legea544

De ziua internațională a drepturilor omului am numit Regia ca fiind sat fără câini, într-un articol care a avut un impact impresionant și care sper că a stârnit interesul studenților de a lupta pentru drepturile lor, articol pe care îl puteți citi integral aici.

De această dată studenții au fost cei care au predat Universității Politehnica din București un curs de legislație și drepturi studențești.Curs pe care am decis să îl finalizăm cu o probă practică la care am avut un singur subiect obligatoriu pentru promovare si anume Legea 544/2001 privind liberlul acces la informații de interes public.

Împreună cu un coleg am completat o cerere tip în baza Legii 544/2001 prin care solicitam copii ale balanțelor venituri-cheltuieli din luna octombrie 2013 pentru două dintre căminele UPB din Regie și de asemenea numărul de studenți bugetați și numărul total al studenților cazați în căminele respective.

Aceste documente ne-ar ajuta pe cei din Regie să înțelegem de ce o cameră de patru persoane supracazată a costat 370 de euro pe luna octombrie, citând o glumă a unui profesor ”Pe vremea când eram eu la școală, aritmetica era altfel!”

Să nu vă imaginați că acest examen s-a finalizat fără peripeții.

Prima noastră oprire a fost la Serviciul Social al Complexului Studențesc Regie, aproape de terminarea programului de lucru care este până la ora 14:00 am găsit totuși o doamnă căreia să îi adresăm cererea.

Prima reacție a dumneaei a fost să ne înapoieze cererea spunând „Nu o să vă dea nimeni niciodată așa ceva!”, fiind uimită de altfel și afirmând că „Nu s-a mai întâmplat vreodată ca cineva să înainteze o astfel de solicitare”.După ce i-am transmis că există un început în toate, am povestit puțin despre Legea 544 și faptul că legal avem dreptul să vedem aceste documente, UPB având statutul de instituție publică are obligația să ne ofere accesul la aceste informații.

Într-un final spunându-ne că defapt dumneaei nu are acces la aceste documente ne-a trimis la rectoratul UPB. Zis și făcut, următoarea noastră oprire fiind la Registratura UPB.De acolo lucrurile s-au întâmplat foarte rapid, doamna de la registratură, mirată fiind de solicitarea noastră, ne-a spus că nu are idee cui trebuie adresată această cerere și în consecință nu poate fi înregistrată.De la registratură am fost trimiși la biroul domnului rector,secretara dumnealui având aceeași reacție de uimire în legătură cu solicitările noastre.De la rector am fost trimiși la biroul domnului Director General Administrativ al UPB.

Ne-a întâmpinat secretara dumnealui, care de asemenea a fost la fel de uimită,fapt cu care ne obișnuisem deja. Ne-a acceptat cererea supunând „Da, întradevăr, aici se depun toate prostiile!”. Am adresat cererea noastră domnului Director General, pe care am reușit să o înregistrăm la Registratura UPB. În cele din urmă ne-a fost transmis că vom fi contactați telefonc.Așteptăm!

În urma acestei evaluări, colegul meu și cu mine am considerat că UPB merită o a doua șansă în sesiunea de restanțe, iar dacă nu vor promova nici atunci va trebui sa refacă materia „Legislație și Drepturi Studențești” plătind 50 de lei punctul credit conform Hotărârii Senatului UPB din data 26.09.2013 care este o informație de interes public și care a fost făcută cunoscută după ce studenții au semnat contractele de studiu, respectiv la data 14.10.2013, atunci când au început să fie completate cererile de restanțe.

restante_upb_romaniacurata_544

Suntem convinși că vor studia Legea 544 și vor vedea

 „Art. 7.

(1) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgență solicitării. În cazul în care durata necesara pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu conditia înștiințării acestuia în scris despre acest fapt in termen de 10 zile.”

Acest articol al legii 544 va întârzia primirea documentelor și în consecință lămurirea studeților în legătură cu taxele pe care le plătesc la cămin.

Că tot amintisem de o hotărâre a senatului, ordinea de zi a unei ședințe de senat și deciziile luate la aceste ședințe sunt informații de interes public, este valabil și pentru ședințele de consiliu ale fiecărei facultăți în parte.

Am vizitat pagina UPB și paginile facultăților încercând să găsesc informații despre discuțiile și hotărârile din ședințele de senat și consiliu.

Am dat peste regulamentul senatului care și acesta este informație de interes public.

senat_upb_544

Studenții sunt privați de informații și în cazul alegerilor studenților reprezentanți, când ne trezim că sunt alegeri pentru senat,consiliu și președinte de cămin fără să fi fost anunțați în prealabil de aceste alegeri pentru a ne exercita dreptul la candidatură.

Studenți care prin statut sunt REPREZENTANȚI și care ar trebui să lupte pentru drepturile și nevoile noastre și ar trebui să ne informeze în legătură cu discuțiile și hotărârile luate în forurile decizionale.

Despre studenții reprezentanți și atitudinea lor am să vă vorbesc într-un articol viitor special dedicat acestora.

 

(0)(0)

Comenteaza

Adresa dumneavoastra de email nu va fi publicata. Campurile cu * sunt obligatori

+ 16 = 25

6 commentarii

  1. Ce de peripetii ati intampinat. Astept sa aflu si rezultatul restantei :)

    Exista un inceput in toate si va aplaud pentru ca ati avut curajul si curiozitatea sa depasiti bariera lui "asa ceva nu s-a mai facut".

    (0)(0)
  2. 1) Felicitari !
    2) Dati nume. Luati numele tuturor persoanelor cu care va intersectati.

    Ma bucur ca mai exista si persoane care fac ceva, nu care se plang pe Facebook. Actiunea rezolva lucruri.

    Imi amintesc si de manaria pe care vor sa o faca cu rotld-ul de a plati chirie pt domeniile pe care oamenii le detin ... si acolo lumea a ramas la stadiul de Facebook, putini au facut cereri/reclamatii si au cerut numere de inregistrare.

    (0)(0)