Cât de mult respectă Universitatea din Bucureşti, Statutul studentului?

December 21, 2013 in Analiză , București , Concurs , Oraș by V.

Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului, cunoscut si drept Statutul studentului, este un document adoptat de către ANOSR, la nivel naţional, prin ordin ministerial (ordinul 3666/2012). Acest fapt înseamnă că, fiecare universitate are obligaţia să îl adopte şi să respecte prevederile din statut, indiferent că e vorba de drepturi sau obligaţii ale studenţilor. Mai mult, consider că e obligatorie şi, cu atât mai mult, morală, respectare acestuia, ţinând cont şi de faptul că statutul studentului este o anexă la Legea Educaţiei Naţionale (acesta poate fi accesat aici.

Totuşi, există universităţi care nu îl respectă întru totul. Fără a vrea să generalizez acest fapt, am să ma refer  strict la Universitatea din Bucureşti şi la modul în care aceasta încalcă prevederi ale acestui cod, fapt ce este evident, în dezavantajul studenţilor.

Voi lua numai câteva dintre articolele prezente în statut, care nu sunt respectate în Universitatea din Bucureşti, şi care, au astfel, consecinte nefaste asupra studenţilor

Art 4. (3) Instituțiile de învățământ superior cooperează cu organizațiile studențești legal constituite și se consultă cu acestea pentru aspectele privind dezvoltarea învățământului superior.

Zilele trecute postam un articol în care scriam despre modul în care preşedintele Senatului UB, Vlad Nistor, nu ia în seama opinia studenţilor reprezentanţi (în mare mare desemnaţi de către organizaţiile legal constituite) şi adopta măsuri fără a consulta studenţii. Este un fapt pe care îl consider inadmisibil şi imoral. Pe de-o parte, pentru că încalcă statutul mai sus amintit. Pe de alta, pentru că nu ia în considerare resursa umană cea mai importantă şi numeroasă din Universitate – studenţii, în adoptarea măsurilor care îi privesc chiar pe ei.

Opinia studenţilor “plictiseşte”, aşa cum afirma domnul Nistor în una din şedinţele Senatului. Altfel spus, deşi există un cod al studentului, în care aceştia sunt consideraţi parteneri egali în procesele decizionale, conducerea UB îi ignoră şi îî consideră neimportanţi. Unde mai pui că în felul ăsta încalcă si legea?

 

Legat tot de scandalul cu pricina şi de protestul organizat de studenţii reprezentaţi, îmi atrage atenţia un alt articol din statutul studentului, care sună cam aşa:

Art. 11: a) Instituţiile de învăţământ superior nu pot condiţiona statutul de student reprezentant în funcţie de performanţele academice, prezenţa la cursuri, seminarii şi laboratoare. Cadrele didactice nu se pot implica în procedurile de alegere a studenților reprezentanți, indiferent de nivelul de reprezentare. Intervențiile se sancționează conform prevederilor art. 312 din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;

Este fix ceea ce conducerea Universităţii nu a făcut. Adică, în loc să lase studenţii să îşi adopte propriul regulament de alegere a reprezentanţilor şi să organizeze alegerile, conducerea UB  ales să adopte propriul regulament de alegeri, fără a se consulta cu studenţii (care în semn de protest că nu sunt ascultaţi, au ieşit din sala, iar votul s-a realizat chiar şi în lipsă de cvorum). Acest tip de implicare este unul foarte grav, căci arată din nou, cât de lipsiţi de importanţă sunt considerati studenţii în structurile decizionale ale Universităţii din Bucureşti), dar mai ales, cât de lipsite de importanţă sunt legile pe care unii le încalcă cu foarte mare nonşalanţă.

În fine, am să închei această analiză, cu un alt articol din statutul studentului, extrem de interesant, dar neaplicat în Universitatea din Bucureşti:

Art. 11

 i. Dreptul de a participa la evaluarea cursurilor, seminariilor, lucrărilor practice, a prestației cadrelor didactice și a altor aspecte educaționale și/sau organizatorice legate de programul de studii urmat potrivit prevederilor art. 303 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Evaluările sunt informații publice și sunt folosite în evaluarea performanțelor respectivelor cursuri, seminarii, stagii de practică, programe de studiu și cadre didactice;

  1. j.        Universitatea va publica rezultatele evaluării cadrelor didactice de către studenți pe site-ul propriu, în format lizibil, în condițiile legislației în vigoare. Rezultatele vor conține centralizarea tuturor evaluărilor pentru fiecare profesor în parte;

 

Aş putea, în loc să adaug un comentariu acestui articol, să vă invit pe site-ul Universităţii din Bucureşti (sau pe site-ul oricărei alte universităţi din ţară chiar),  pentru a vedea unde anume sunt postate aceste rezultate. Eu sunt convins că răspunsul este unul singur: nicăieri.

Asta pentru că universităţile nu afişează public rezultatele evaluărilor făcute de studenţi, cadrelor didactice. Unele cadre didactice nici măcar nu sunt evaluate. O încălcare gravă a Legii Educaţiei. Şi care promovează lipsa de transparenţă şi calitatea înaltă a actului educaţional.

Poate unii se tem de această evaluare. Sau de rezultatele ei. Oricum ar fi, consider că este o acţiune mai mult decât benefică. Şi, mai mult decât atât, este un cuvânt al studenţilor, care, pare-se, din nou nu e luat în seam㸠încălcându-se din nou, prevederile Codului drepturilor şi obligaţiilor studentului.

 

Ne aşteptăm la o mai mare seriozitate şi la mai mult respect din partea universităţii, atunci când vine vorba de studenţi şi de drepturile lor, reglementate prin lege.

Este o perioadă în care procesul decizional trebuie să vină din ambele părţi, atât de la cadrele didactice cât şi de la studenţi, mai ales că ei sunt cei vizaţi iar deciziile luate în universităţi îi afectează în mod direct.

Şi, mai mult, ne aşteptăm ca persoanele din conducerea universităţii, personalităţi importante în mediul academic, să se ridice la nivelul valorilor pe care încearcă să le exprime, la nivelul moralităţii şi al eticii, normale în societatea academică, şi să respecte aceste prevederi.

(0)(0)

Comenteaza

Adresa dumneavoastra de email nu va fi publicata. Campurile cu * sunt obligatori

67 + = 68

0 commentarii